Az újévi fogadalmak listáján mindig is vezető helyet foglal el, hogy “jövőre egészségesebben szeretnék élni”! Az alábbi bejegyzésben ebben szeretnénk Önöknek segíteni, hogy ez a fogadalom betartható legyen és a mindennapok részévé váljon.

Miért fontos a jó szájhigiénia?fogadalom_2

Nagyon fontos megállapítás, hogy a megfelelő szájhigiénia nemcsak a fehér, csillogó fogakról és az esztétikáról szól! Sokkal nagyobb a jelentősége.

A szájüreg és a fogazat egészsége hatással van az egész szervezetünkre. A szájban előforduló baktériumok, gyulladások a testünk egyéb pontjain is okozhatnak megbetegedéseket, éppen ezért nélkülözhetetlen az erre való odafigyelés.

A fogainkat érintő megbetegedések, problémák egy részéért a genetika a felelős, de a megfelelő ápolással és odafigyeléssel nagyobb az esély, hogy megóvjuk a fogazat egészségét.

Mik lehetnek a tünetei a nem megfelelő dentálhigiéniának?

Az egyik legjellemzőbb tünet, a kellemetlen, rossz lehellet. Ennek oka lehet a szájban található baktériumok elszaporodása, amelyek a fogak között, a nyelven és az ínyen telepedhetnek meg, a helytelen fogmosás vagy annak hiánya, de súlyos esetben akár a fogínysorvadás tünete is lehet.

A fogakon lévő elszíneződések, foltok, a fogak felületén érzett lepedék megtapadása is a nem megfelelő fogmosási technikára utalhat.

A fogmosáskor jelentkező ínyvérzés, érzékenység, a fogíny pirosas, vöröses színe, duzzanata, a fogíny visszahúzódása, a fogak laza érzete fogágybetegségre, fogínysorvadásra utalhat.

Kiket érint?

Erre a kérdésre egyszerű a válasz: mindenkit!

Az elhanyagolt szájhigiénia miatt gyakoribb lehet a fogkőképződés, ami a fogak szuvasodását eredményezheti.

Gyermekkorban a tejfogak sérülékenyebbek, könnyebben romlanak. Viszont a szerepük nagyon fontos, hiszen helyfenntartó funkciót látnak el, ameddig a maradó fogak fejlődnek. A tejfogak rossz állapota a maradó fogakra is negatív hatással lehetnek. Az idő előtti elvesztésük növekedési problémát okozhatnak, és megnövelheti a későbbi fogszabályozó kezelés szükségességét.

Felnőtt korban a leggyakoribb probléma a fogágybetegség és az ínygyulladás. Ezek súlyos esetben, akár a fogak elvesztésével is járhatnak.

A várandósság ideje alatt is különösen fontos a megfelelő dentál higiénia, hiszen a hormonális változások gyakran okozhatnak problémát a szájban.

Hogy előzhetjük meg a betegségeket, mit tehetünk a jó szájhigiénia érdekében?

Fogászati rendelőnkben nagy hangsúlyt fektetünk a prevencióra! Hisszük, hogy a megelőzés az egyik legfontosabb tényező az egészséges fogazat fenntartásában!

Az egy életen át fenntartható eredmény azonban két szereplős: a fogorvos elvégzi a megfelelő beavatkozásokat, kezeléseket, megadja az instrukciókat, ám a mindennapokban a páciens feladata az otthon végzett megfelelő ápolás.

Rendszeres fogászati ellenőrzés – A félévente megejtett fogorvosi vizsgálat során időben felfedezhetőek a kisebb problémák, ezzel megelőzhetőek lehetnek a komolyabb, költségesebb beavatkozások.

Rendszeres fogkőeltávolítás – Ennek gyakorisága egyén függő, hiszen van akinek ritkábban, van akinek gyakrabban szükséges az elvégzése. Fogorvosaink és dentálhigiénikus kollégáink minden alkalommal javaslatot tesznek arra, hogy milyen gyakorisággal, milyen időközönként volna időszerű.

Helyes fogmosás – Hihetetlennek tűnik, de az emberek többsége, sajnos helytelenül most fogat. Azonban ez tanulható! A fogtisztító eszközök megfelelő használata kulcsfontosságú!

Rendelőnkben külön alkalmakat szentelünk az iTOP-ra, melynek során megtanítjuk, hogy kell jól fogat mosni.

Fogmosási rutin – Törekedjünk rá, hogy minden nap, minimum kétszer alaposan mossunk fogat (legalább reggel és este).

Megfelelő eszközök használata –  Manapság a fogtisztító eszközök nagyon széles palettán mozognak, de nem mindegy, hogy melyiket választjuk. A fogköztisztítók és a fogselyem is több méretben kapható, az hogy kinek melyik az ideális teljesen egyéni. A dentálhigiénés, iTOP időpontok alkalmával szakszerűen mérjük a fogközöket, és listát adunk a megfelelő méretekről, típusokról.

Fogpótlások karbantartása – sokan azt gondolják, hogy a nem saját fogra, implantátumra, egyéb pótlásokra nem kell különösebben figyelmet fordítani. Ez azonban téves meglátás! A nem megfelelő ápolással csökkenthetjük azok élettartamát, minőségét. A gyulladások kialakulásának kockázata ez esetben is ugyanolyan magas lehet. Például egy implantátum esetén, amennyiben elhanyagoljuk a megfelelő tisztítást, a jelentkező gyulladás következtében szükséges lehet a pótlás eltávolítása, súlyosabb esetben nem lehet újra elvégezni a beültetést.

A fentiek betartásával kialakíthatjuk a megfelelő szájhigiéniát, ezzel megnövelhetjük a saját fogazat minél tovább való megtartását. A száj és a fogazat állapotára, egészségére való odafigyeléssel elkerülhetőek a komolyabb problémák, fájdalmak, költségesebb kezelések.

Mikor járt utoljára fogászati ellenőrzésen?
Kérjen időpontot még ma, hogy egészségesebben induljon az év!

Amennyiben a gnatológia érdekli, kattintson a linkre!

Ha a fogágybetegség kezelés érdekli, olvassa el cikkünket!