A góckutatás a fogászat egyik fontos területe, amely a szervezetben rejtőző, gyulladásos eredetű megbetegedések forrásának feltárására irányul. Ez a folyamat különösen akkor válik relevánssá, amikor egy páciensnél krónikus betegségek, például ízületi gyulladás, szívbetegségek vagy akár bizonyos bőrproblémák jelentkeznek, melyek hátterében gyakran a szájüregben meghúzódó gócok állnak. A góckutatás során a fogorvosok speciális diagnosztikai módszereket – mint például röntgenfelvételeket és laborvizsgálatokat – alkalmaznak azért, hogy azonosítsák azokat a fogakat vagy fogínyterületeket, amelyek a problémák kiindulópontjává válhattak.

A góc gyakorlatilag egy krónikus gyulladásban lévő terület, a gócpont maga a betegség kiváltó pontja. A gócpont sok esetben hosszú ideig lehet tünetmentes, éppen ezért a felfedezése hosszú folyamatot vehet igénybe. A vérkeringés segítségével a baktériumok a szervezetben tovább terjedhetnek, így okozhatnak megbetegedést a szervezetünk akár egy egészen másik pontján.

A fogászati eredetű góc az egyik leggyakoribb gócbetegség!

A fogászati góckutatás során kiemelt figyelmet kap a részletes anamnézis, vagyis a páciens korábbi egészségügyi állapotának és tüneteinek alapos felmérése. A góckutatás célja, hogy megtalálják és kezeljék azokat a rejtett gyulladásokat, amelyek a szervezet egyéb részein különféle tüneteket okozhatnak. A sikeres góckutatás és kezelés jelentősen hozzájárulhat a páciens általános egészségi állapotának javulásához, hiszen megszünteti a szervezetet terhelő krónikus gyulladásos folyamatok egyik forrását.

A száj és a szervezet kölcsönhatása
Fogászati „góckérdés”

A száj hatása a szervezetre, fogászati gócbetegség

A szervezetben előforduló krónikusan gyulladt területek – esetleg helyi panaszokat nem okozva – a vérkeringés útján képesek ártani a szervezet más részeinek. Ez a probléma igen fontos, mert sokkal gyakoribb, semmint gondolnánk, és mert a szájhigiénia fontosságát nagyon komoly összefüggésbe hozza a szervezet egészségi állapotával.

GóckutatásA fogászati gócok kialakulásához vezethetnek például:

• egy még nem észlelt fogászati probléma
  • elhanyagolt fogászati probléma
  • rosszul végzett fogászati kezelés szövődménye

A fogászati gócok lehetnek:

• elhalt fogak gyökércsúcsát körülvevő gyulladás (granuloma, ciszta)
  • nem gyógyult gyökérkezelt fog, inkomplett gyökértömés
  • kezeletlen fogszuvasodás
  • ínygyulladás (gingivitis)
  • fogágybetegség (parodontitis)
  • tályog
  • implantátum körüli gyulladás (periimplantitis)
  • részben impaktált, vagy retineált fogak

A fogászati góc a szájüreg egy körülírt, letokolt területén zajló gyulladásos elváltozása, ahonnan folyamatosan vagy időközönként kórokozók, vagy azok toxinjai jutnak a keringésbe (bacteraemia), más szervek másodlagos betegségét alakítva ki. Ezekből az elváltozásokból az orvosi kezelés alatt, sőt rágáskor, fogmosáskor is kerülhetnek baktériumok a vérbe és onnan más szervekbe.

Hogyan kezelhetőek a fogászati gócok?

A fogászati góckutatás során felfedezett problémát mihamarabb szükséges kezelni. A megfelelő kezelés típus megválasztása függ az adott panasztól.

A leggyakoribb fogászati gócok és kezelésük például:

• Régi, rossz gyökértömés esetében: régi gyökértömés eltávolítása, a fog csatornáinak megfelelő tisztítása és fertőtlenítése, végül az új, steril gyökértömés elkészítése.
  • Kezeletlen fogszuvasodás esetén: a fog alapos megtisztítást követően elkészíthető a tömés. Amennyiben a saját foganyag nagyobb mértékben károsodott, betét készítése lehet szükséges.
  • Ínygyulladás, fogágybetegség esetén: fogkőeltávolítás és dentálhigiéniai tanácsadás mellett sok esetben szükséges lehet a mélytisztítás, azaz a kürettálás is. Előrehaladottabb állapotban a műtéti úton történő mélytisztításra is sor kerülhet. A kezelés a legtöbb esetben több alkalmat és szoros kooperációt igényel.

Elsősorban a kialakult gyulladást a legfontosabb megállítani és megszüntetni. Sajnos sok esetben a fog eltávolítása lehet a végleges megoldás, ez függ a gyulladás mértékétől.

Éppen ezért elengedhetetlen az alapos státuszfelvétel, az előzmények áttekintése, valamint a pontos, egyéni diagnózis felállítása.

Miért fontos a fogászati góc felismerése, a fogászati góckutatás? Mik a leggyakoribb panaszok?

Néhány olyan betegséget itt felsorolunk, melyek a szervezetben előforduló gócok által jöhetnek létre.

Ilyenek lehetnek például:

• a kis ízületeket érintő gyulladások
  • ízületi gyulladások
  • a szem szivárványhártyájának gyulladása
  • szívbelhártya-gyulladás (endocarditis)
  • légúti és tüdőbetegségek
  • vese gyulladásos megbetegedései
  • bőrgyulladások, ekzema
  • a hajhullás egy speciális (alopecia areata – foltokban kopaszra hullik ki a haj)
  • az erek pici hám fertőzése miatti vérrögképződés
  • szívinfarktus
  • agyvérzés
  • psoriasis
  • májtályog
  • agytályog, agyhártyagyulladás
  • gyomor és nyombélfekély, Crohn-betegség
  • koraszülés a magzatvíz fertőzése miatt
  • kis súllyal születés

A sor a kisebb-nagyobb kellemetlenségektől a halálos betegségekig folytatható, és emiatt nem lehet eléggé hangsúlyozni azt, hogy ezekkel a gócokkal még rövid ideig sem szabad együtt élni.

A gócok által okozott betegségek, károsodások nem mindegyike múlik el, ha a gócot – későn – megszüntetjük. A megelőzés itt is rendkívül fontos.

A szervezet hatása a szájüregre

A szájüreg a szervezet része, tehát a legtöbb komoly, egész szervezetet érintő betegség vagy állapot hatással van a száj szöveteire is.

Melyek azok az állapotok, amelyek fokozott szájhigiénét és gyakoribb fogorvosi ellenőrzést igényelnek?

A leggyakoribb ilyen állapot a terhesség. Gyakori tévhit, hogy a „magzat kiszívja a meszet a fogaimból, így azok elporladnak”. A fogszuvasodást valójában ebben az állapotban is baktériumok okozzák, amik ebben segítséget kapnak gyakori édességfogyasztás és elnagyolt fogápolás által. Komoly probléma lehet a terhességi ínygyulladás (gingivitis), mely szoros összefüggésben van a terhesség alatt bekövetkező hormonális változásokkal. E komoly panaszokat okozó ínybetegség azonban megelőzhető és féken tartható precíz szájápolással és rendszeres ellenőrzéssel.

Igen sok ember életét keseríti meg az elégtelen nyáltermelés miatt kialakuló szájszárazság (xerostomia). Főleg idősebb embereknél a kor előrehaladtával, számos gyógyszer és kezelés mellékhatásaként, valamint autoimmun betegségekben jelentkezik. A csökkent nyáltermelés fokozható rágással (cukormentes rágógumik), savanyú élelmiszerek fogyasztásával és egyes esetekben gyógyszerekkel. Beszerezhető súlyos esetekben műnyál is.

Ugyancsak sokakat érint a cukorbetegség, mely romló keringési viszonyok és a szövetek magasabb cukortartalma miatt növeli a fogszuvasodás és a fogágybetegség kialakulásának veszélyét. A betegség lényege, hogy a sejtek nem képesek felvenni és feldolgozni az elsődleges energiaforrásként szolgáló cukrokat, így a sejtek közötti folyadékban és a vérben emelkedett a cukorszint, míg a sejtek éheznek. Azoknak a betegeknek, akiknek a vércukorszintje nincs megfelelően beállítva, ez hosszú távon súlyos érkárosodáshoz vezet, ami fekélyeket, csökkent méregtelenítést és látászavarokat okozhat. A szájüreg egészségének fenntartása érdekében átgondolt étkezésre, alapos higiénére és gyakori fogorvosi ellenőrzésre van szükség.

Számos vérképzőszervi, daganatos és más súlyos betegség is okozhat a szájban tüneteket, panaszokat, amikkel feltétlenül foglalkozni kell.

A fogágybetegség és a terhességi komplikációk közötti kapcsolat

Fontos kiemelni, hogy a terhes anyák rossz szájhigiénéje, kedvezőtlen parodontális státusza potenciális rizikótényező az alacsony testsúlyú születések és koraszülések kialakulásában.

Hogyan előzhető meg a fogászati góc kialakulása?

A rendszeres fogászati ellenőrzés során a fogazat és a szájüreg alaposan átvizsgálásra kerül, így a legapróbb, még csak kezdetleges problémák is kiszűrhetőek lehetnek. Számos fogászati probléma nem okoz panaszt, akár évekig sem, ám gócként már panaszmentesen is okozhatnak egészségügyi problémát, a test egészen más pontján.

A fogászati gócbetegség egy igen alattomos, hosszú ideig szinte észrevehetetlen betegség, az idő előrehaladtával azonban nagyon súlyos szövődményekkel járhat.

Éppen ezért hangsúlyozzuk, hogy a prevenció az egyik leghatásosabb eszköz, amellyel vigyázhatunk az egészségünkre! A rendszeres fogászati ellenőrzések során a legapróbb elváltozások is időben kiszűrhetőek, ezzel megelőzhetőek a komolyabb egészségügyi panaszok.