A rossz lehelet és a vérző íny a fogínygyulladás jellemző tünetei. Létezik megoldás a problémára!

A fogínygyulladást alapvetően a fogakon képződő lepedék, a szájban levő baktériumok, az étkezések után ottmaradó ételmaradékok, valamint a különböző mikroorganizmusok okozzák.

A fogínygyulladás, vagyis gingivitis egy gyakori, de megelőzhető fogászati probléma!

Természetesen ennek a folyamatnak vannak stádiumai, amelyek során először enyhe, majd erősebb módon jelentkeznek a tünetek. Kezeléssel megszüntethető a gyulladás, amennyiben azonban nem kezelik idejében a fogínygyulladást, akkor az a fogak elvesztéséhez vagy a fogíny maradandó sérüléséhez vezethet.

A rossz lehelet okai

Általában reggel, ébredés után a lehelet és az ízérzés rossz, ami az éjszakai csökkent nyálelválasztással és a szájmozgások hiányának következtében a hámleválás elmaradásával magyarázható. Ezt a „reggeli leheletet” az éjjel a szájban pangó nyál és az erjedő ételmaradékok is rontják.

A rossz szájhigiéne a leggyakoribb oki tényező, különösen olyan személyeknél, akik különösen hajlamosak a fogkőképződésre. Krónikus parodontális betegségek, a száj bakteriális betegségei és a szájüregi rosszindulatú daganatok is járhatnak bűzös lehelettel és rossz íz érzésével.

Ezenkívül carieses fogak, időskori fogsorviselés, naso-pharyngealis betegségek (sinusitis, tonsillitis, pharyngitis) is bűzössé teheti a leheletet. Különböző gyógyszerek szedésekor, szájüregi vérzések (ínyvérzés, szájsebészeti beavatkozás), pszichés betegségek, gyomor-bél betegségek esetén is lehet számolni a halitosissal (bűzös lehelet) és a cacogeusiával (rossz íz érzése). A szájszárazságban szenvedő betegek is panaszkodnak bűzös leheletükről és rossz ízérzésükről.

Kezelés során legfontosabb az alapbetegség kizárása és gyógyítása.

A rossz lehelet az egyik leggyakoribb tünete a fogínygyulladásnak. A szájüregben természetes módon jelen vannak baktériumok, amelyek ételmaradékokon élnek. Ezek a baktériumok plakkot – egy ragadós, színtelen vagy sárgás réteget – képeznek a fogakon.

Ha a plakkot nem távolítják el rendszeresen fogmosással, fogselymezéssel és fogköztisztítással, akkor gyulladást okozhat az ínyben. A plakk felhalmozódása ideális környezetet teremt a baktériumok számára, amelyek szaporodása rossz leheletet okoz.

Az ínygyulladást okozó baktériumok toxinjaik révén irritálják az ínyszövetet, ami fokozott gyulladáshoz és vérzéshez vezethet.

A baktériumok által termelt vegyületek és egyéb anyagcseretermékek közvetlenül hozzájárulnak a szájból érkező kellemetlen szagokhoz. A gyulladt íny gyakran vérzik, ami további táptalajt nyújthat a baktériumoknak, fokozva ezzel a rossz szagot.

Ha a szájhigiénia nem megfelelő, a plakk könnyen alakulhat fogkővé, ami még nehezebben távolítható el. A fogkő felületén a baktériumok tovább szaporodhatnak, ami súlyosbítja az íny gyulladását és a rossz leheletet.

A vérző íny kialakulásának okai

A vérző íny szintén egyértelmű jele lehet a fogínygyulladásnak. Ha valaki azt veszi észre, hogy fogmosás vagy fogselyem használata során vérzik az ínye, az gyulladásra utalhat.

Az íny vérzéséhez más tünetek is társulnak:

• vörösség,
  • duzzanat,
  • érzékenység,
  • kellemetlen íz a szájban,
  • rossz lehelet.

Mi okozza a vérző ínyt?

A vérző íny kialakulásának elsődleges oka a plakk felhalmozódása a fogakon. Ha ezt a plakkot nem távolítják el rendszeresen, irritálja az ínyt, ami gyulladáshoz és vérzéshez vezet.

Emellett az alábbi tényezők is hozzájárulhatnak a probléma kialakulásához:

• Táplálkozás: a hiányos tápanyagbevitel, különösen a C-vitamin hiánya, gyengítheti az íny egészségét.
  • Hormonális változások: a terhesség idején a hormonális változások érzékennyé tehetik az ínyt.

Az egészséges íny halvány rózsaszín és feszes. Ha az íny vörös, duzzadt vagy érzékeny, esetleg még vérzik is, az egyértelműen gyulladásra utal.

A vérző íny nem csak kellemetlen, de komoly egészségügyi figyelmeztetés is lehet. Fontos, hogy aki ilyen tüneteket észlel, mielőbb forduljon fogorvoshoz, hogy megakadályozza a további komplikációk kialakulását és megőrizhesse fogainak egészségét!

Nagyon fontos a helyes fogmosás a vérző íny és a rossz lehelet megelőzéséhez!

A helyes fogtisztítás nem csak a fogkefén múlik, hiszen nincs az a fogkefe, amellyel tökéletesen meg lehetne tisztítani a fogak közötti réseket, illetve az ínyszéleket, holott a fogak közötti lepedék az, ami döntően befolyásolja a száj egészségét.

Az ínyszélen és a fogak között lerakódott lepedék a fogszuvasodás, az ínygyulladás és a fogbetegségek legfőbb okozója.

periodontist-4108560_640

A kezelésben segíthetnek a gyógynövények!

A fogínygyulladás kezelésében azoknak a gyógynövényeknek, növényi készítményeknek van elsősorban jelentőségük, amelyek antibakteriális, vérzéscsillapító és összehúzó hatással rendelkeznek, gátolják a fogínygyulladás kialakulásáért felelős baktériumok fejlődését, és enyhítik a fogínygyulladás tüneteit, mint például a vérzés vagy a fájdalom.

Ilyenek például a kamillavirágzat, a cickafarkfű, az édesgyökér, mezei zsurló, pásztortáskafű, valamint az aloe vera gél is.

Szeretné biztonságban tudni fogait és ínyét? Jelentkezzen be hozzánk ultrahangos fogkőeltávolításra!