Felmerült Önnél a fogágybetegség gyanúja?
Bizonytalan, hogy a tünetei, panaszai mire utalhatnak?

paro teszt 1A parodontológiai gyorstesztnek köszönhetően az összeállított kérdésekre adott válaszokból már otthon is következtethetünk a fogágybetegség valószínűségére. A kérdésekre adott válaszok a fogászati rendelőben is fontosak lesznek, kiindulási pontot adnak a fogorvos számára.

Mi a fogágybetegség?

A fogágybetegség, más néven parodontitis vagy parodontális betegség, egy olyan gyulladásos állapot, amely a fogak körül található szövetek károsodását okozza. Fontos tudni, hogy a fogágybetegség nem azonnal okoz tüneteket, sőt, sok esetben a kezdeti stádiumban az enyhébb panaszokkal nem is törődünk. Sajnos, ha nem lépünk időben, hosszú távon súlyos, komoly szövődményekkel járhat.

Az időben történő felismerés és a kezelés megkezdése megállíthatja és visszafordíthatja a folyamatot!

Mik lehetnek a fogágybetegség tünetei?

• pirosas, vöröses íny
  • duzzanat
  • ínyvérzés – spontán, étkezés vagy fogmosás alkalmával
  • érzékenység, fájdalom
  • íny visszahúzódása
  • kellemetlen szájíz, lehelet
  • laza érzetű fogak

Mit tehetünk?

Ahhoz, hogy fenntartsuk az egészséges fogínyt és megelőzzük a fogágybetegség kialakulását, fontos az alapos, megfelelő szájhigiénia fenntartása.

Rendszeresen mosunk fogat, az nem elég?

Sajnos az a tapasztalatunk, hogy nem!

Nem a fogmosások száma és a legdrágább fogkefék számítanak, hanem a megfelelő technika! A tisztítás hatékonysága nemcsak az eszköztől, hanem annak helyes használatától is függ.

Sajnos kijelenthető, hogy az emberek többsége nem megfelelően tisztítja a fogait és a szájüregét. E tendencia megváltoztatása végett jött létre az iTOP (individually trained oral prophylaxis) egy teljesen egyénre szabott szájhigiéniai tanácsadás, melynek során megtanítjuk helyesen fogat mosni.

Bizonyított tény, hogy a nem megfelelő szájhigiénia az ínybetegségek egyik fő okozója!

Ne feledjük, hogy a fogágybetegség nem csak a szájüregre korlátozódik, hanem számos más egészségügyi problémát is okozhat. A kutatások kimutatták, hogy a fogágybetegség összefüggésben állhat szívbetegségek, cukorbetegség és más krónikus betegségek kialakulásával is. Ezért fontos, hogy komolyan vegyük a fogágybetegség megelőzését és kezelését, és tartsuk karban a fogainkat és fogínyünket.

A GYORSTESZTtel otthon egyszerűen ellenőrizhető a fogágybetegség valószínűsége, vegyük sorra a kérdéseket:

1.       Tapasztalta már, hogy fogínye helyenként vörösebb, mint általában?
  2.       Fogmosáskor tapasztalt már ínyvérzést? Evés után előfordult már, hogy vérzett az ínye?
  3.       Érzékeny a fogínye?
  4.       Tapasztalta már, hogy fogínye kissé duzzadtabb a megszokottnál?
  5.       Úgy érzi, a fogínye erősen duzzadt és fáj, esetleg láza is van?
  6.       Szokott genny ürülni fogai mellől?
  7.       Kellemetlen a lehelete?
  8.       Ínyvisszahúzódás miatt hosszabbnak látja fogait?
  9.       Fogai állása szabálytalan, közöttük rések láthatóak?
  10.       Amikor összezárja a fogait, tapasztalja, hogy másképpen érintkeznek, mint korábban?

A teszt gyors és egyszerű módon ellenőrzi a fogíny állapotát és segít az esetleges problémák korai felismerésében.

Ne feledjük, hogy az időben történő felismerés és a megfelelő kezelés kulcsfontosságú a fogágybetegség megelőzésében és kezelésében. Ha bármilyen tünetet vagy gyanús elváltozást észlelünk a fogínyünkön, azonnal keressük fel a fogorvosunkat. A szakember segítségével pontosabb diagnózist kaphatunk.

Gondoskodjunk a fogaink és fogínyünk egészségéről, tegyük meg a szükséges lépéseket a fogágybetegség megelőzése érdekében!

*Szeretnénk felhívni a figyelmüket, hogy a kérdéssor megválaszolása és az öndiagnózis, kezelés, házi praktika nem helyettesíti a fogorvosi vizsgálatot és a szakszerű ellátást! Sok esetben az otthoni megoldások ronthatják is az állapotot, ezért a legapróbb tünet esetén is keresse fel fogorvosát!