Az egészséges fogíny és a fogak nem csak esztétikai szempontból fontosak, hanem a teljes test állapotára is hatással vannak!

Miért fontos odafigyelni a fogíny egészségére?Mi a fogágybetegség

A fogínybetegségek a fogakat körülvevő szöveteket érintik. A kezdeti szakaszban a gingivitis (gyulladás) gyakran vérzéssel, duzzanattal, időnként fájdalommal is járhat. Jó hír, hogy megfelelő fogápolással és szájhigiéniai rutinnal általában megállítható, visszafordítható a folyamat.

Ha azonban a gingivitist (gyulladást) nem kezelik, akkor előrehaladhat a betegség, és az ínyben és az állcsontokban elpusztíthatja azokat a szöveteket, amelyek a fogakat tartják. Ezt a folyamatot parodontitisznek nevezik. Ez már súlyosabb állapot, amely otthon nem kezelhető, kizárólag fogorvos és dentalhigiénikus által. Amennyiben nem történik célirányos kezelés, akár fogvesztéshez is vezethet.

A fogínybetegségek okai

Számos tényező hozzájárulhat a fogínybetegségek kialakulásához, beleértve a dohányzást, a rossz szájhigiéniát, a cukorbetegséget és a genetikai hajlamot. A helyes és rendszeres szájhigiéniai rutin megtanulása és használata, például a fogmosás csökkenteni a betegség kialakulásának kockázatát.

A fogínybetegségek tünetei

A fogínybetegségek tünetei közé tartozik a fogínyvérzés, a duzzanat, a fájdalom, a kellemetlen lehelet, a rossz szájíz, valamint a fogak laza érzete és elmozdulása. A tünetek gyakran enyhék és nem fájdalmasak, így sokan nem veszik észre őket időben, amíg a betegség súlyosabb állapotba nem kerül. Éppen ezért fontos már a legapróbb tünetek jelentkezése esetén is kikérni a fogorvos véleményét.

A fogínybetegségek kezelése

A megfelelő szájhigiénia, az időben történő diagnózis és kezelés kulcsfontosságú a fogínybetegségek megelőzésében és kezelésében. A rendszeres fogorvosi ellenőrzés és a fogászati tisztítás, fogkő eltávolítás segíthet azonosítani a problémákat, mielőtt súlyosabbá válnának.

A fogínybetegségek kezelésének folyamata függ az állapot súlyosságától. A kezdeti gingivitis kezelése általában magában foglalja a fogápolási rutin javítását, a rendszeres fogorvosi ellenőrzéseket és a fogászati tisztításokat. Az elhanyagolt gingivitis esetében azonban a parodontitis kialakulásának kockázata nő, és a kezelés magában foglalhatja az antibiotikumok és a mélytisztítás (kürettálás) szükségességét is.

Az elhanyagolt, súlyosabb esetekben a fogak eltávolítására vagy komplikáltabb szájsebészeti beavatkozásokra, műtétekre is szükség lehet.

Mit javasol a fogorvos?

A megfelelő, helyesen végzett fogmosással, a rendszeres fogászati ellenőrzéssel és dentalhigiéniai kezelésekkel az ínygyulladás megelőzhető, kezelhető.

Nem is gondolnánk, de az emberek többsége nem megfelelően tisztítja a fogait, épp ezért számítanak gyakorinak az ínybetegségek.

A helyes szájhigiénia tanulható, az iTop szájhigiénés tanácsadás (egyénre szabott dentálhigiéniai oktatás) során szakképzett kollégáink megtanítják pácienseinknek a fogtisztító eszközök helyes használatát. Tapasztalataink alapján – ha megfogadják – a fogorvos, dentalhigiénikus tanácsait, nagyfokú javulást, akár teljes gyógyulást érhetünk el.

Ha észleli a fogínybetegség tüneteit, azonnal forduljon fogorvosához, hogy megakadályozza a betegség további súlyosbodását. Az időben történő diagnózis és kezelés segíthet csökkenteni a fogínybetegségek kialakulásának kockázatát!