Tudta, hogy fülakupunktúra segítségével akár a fogfájás is csökkenthető? A fogfájás akupresszúra által gyorsan csökkenthető, de elhúzódó fájdalom esetén akár a lézer is kiválóan alkalmazható. Emellett a fülakupunktúra kiváló segítség lehet akár a fogorvostól való félelem oldásában is.

Mi is az a fülakupunktúra és milyen hasznai vannak a fogászat területén

A fül mikrorendszerének megismerése, a fül akupunkturás kezelése az 1950-es évek végétől került előtérbe. Annak ellenére, hogy csaknem olyan régi, mint a kínai test-akupunktúra, újra felfedezését egy francia neurológus orvosnak, Nogier-nek köszönhetjük. Az ő tudományos elemzése, a pontok rendszerbe állítása során vált ismerté, a fülkagyló pontjainak a mikroszisztémája, vagyis hogy a szervek vetületei egy- az anyaméhben fejjel lefelé elhelyezkedő – embriót mutatnak.

Fülakupunktúra

A fül akupunktúrás pontjainak átmérője – 0,2-0,5 mm – kisebb, mint a test akupunktúrás pontoké. Ezért a diagnózisra, illetve mérésre használatos készülékek érzékelője is finomabb felépítésű, mint a test akupunktúrában megszokott. A terápiás tűk is kisebbek, vékonyabbak.

A kutatások során kiderült, hogy az egyes szervek vetületein a bőr elektromos ellenállása változik, követve az adott belső szerv energiazavarait, akut vagy krónikus folyamatait, alulműködéseit vagy túlműködéseit. Ez természetesen vonatkozik a testfelület egyéb akupunktúrás pontjaira is.

A legegyszerűbb didaktikai megközelítés szerint a fülkagyló „belső része” az emésztés, a légzés területei. A külső rész a keringés és a kiválasztás, a kettő közötti középső, pedig a központi idegrendszer, a gerinc és a végtagok megfelelése. A diagnózisra és terápiára a világszerte alkalmazott szervtérkép használatos, melyen több mint 100 pontot különböztetnek meg.

A fülön tulajdonképpen nem pontok, hanem a pontoknál nagyobb területek, sávok képviselik az egyes szerveket és azok funkcióit. A diagnózis során a szakember megvizsgálja a fülön lévő elszíneződéseket, hólyagocskákat, repedéseket, hámló területeket és az egyes részek „deformitásait”. Ezek a krónikus betegségek első tünetei lehetnek. Diagnózissal szolgálhatnak a nyomás érzékeny pontok feltérképezése is. Tehát a fülakupunktúránál preventív diagnózisra is lehetőségünk van.

A fülakupunktúra alkalmazása az általános gyógyászatban

Sok vita folyik a fülakupunktúráról, mivel a hagyományos idegi ingerület elmélettel nem lehet bizonyítani a hatásmechanizmusát. A kutatások és a gyakorlat viszont bizonyítja a mindennapi hatásosságát. Ilyen terület az érzéstelenítés, a fájdalomcsillapítás és a vegetatív működések befolyásolása.

Világszerte eredményesen alkalmazzák a kábítószerek elvonási tüneteinek csillapítására, a dohányzásról való leszoktatásban, az étvágy csökkentésére. Jól használható még gyomor-bélrendszeri gyulladásoknál, belső-elválasztású mirigyek működési zavarainál, idegrendszeri problémáknál, vérnyomás szabályozásában, szédüléseknél, álmatlanságban, stb.

A fülakupunktúra fájdalomcsillapító hatása

Az általános és helyi fájdalomérzés felfüggesztő hatás miatt, a távol-keleten, sok százezer műtét végeznek évente akupunktúrás, fülakupunktúrás érzéstelenítésben. A fülakupunktúra legszélesebb felhasználási területe, a mindennapi fájdalomcsillapítás, a különböző izom-, ízületi-, csontfájdalmak esetén.

Az akupunktúra és a területe

A fogászati kezelés során a fájdalomcsökkentésére, a feszültség-idegesség-félelem oldására, a szövődmények megelőzésére, az allergiás folyamatok kezelésére, a vérzés csökkentésére, az ínygyulladások-, az állkapocs ízületi folyamatok, gyulladások, idegfájdalmak, bénulások, idegsérülések terápiájára használják.

fülakupunktúra

A kezelést az orvos akupunktúrás tűvel, vagy lézeres pontbesugárzással végzi. Az azonnali gyors hatás a tűs módszertől várható, a lézer hatása elnyújtottabb és elsősorban a krónikus folyamatoknál ajánlott.

A fájdalomcsillapító pontok ismerete segítheti a beteget is, hogy a kezelés előtt vagy alatt magát „akupresszúrázza”. Ez a pontok körömheggyel történő „pulzáló” nyomását jelenti, mely természetesen nem olyan pontos, mint a tűszúrás, de mivel a pontok esetében inkább mezőkről, területekről van szó, ezért a fogfájás akupresszúra ugyanúgy hatásos.

Forrás:
Integrál orvoslás – Komplementer Biológiai Fogászat jegyzet (szerkesztette: Dr. Csiszár Róbert)