A gócbetegség egy gyulladásos megbetegedés, a góc maga a betegség okozója.

A góc gyakorlatilag egy krónikusan gyulladt terület. A gócpont sok esetben panaszmentes lehet, éppen ezért a megtalálása hosszas folyamatot is igénybe vehet. A gyulladásos megbetegedés során a kórokozók, toxinok a vérkeringés útján a szervezetben tovább terjedhetnek, ezzel a test egészen más területein okozhatnak problémát, megbetegedést.

A fogászati eredetű góc az egyik leggyakoribb gócbetegség!goc_3 (2)

A fogászati gócok lehetnek:

Milyen betegségeket okozhatnak a gócok?

Vannak olyan betegségek, amelyek a szervezetben előforduló gócok, mint baktérium források által jöhetnek létre.

Ilyenek lehetnek:

• ízületi gyulladások
  • emésztési zavarok
  • a szem gyulladása
  • szívbelhártya-gyulladás (endocarditis)
  • légúti és tüdőbetegségek
  • a vese gyulladásos megbetegedései
  • bőrgyulladások, ekzema
  • hajhullás
  • szívinfarktus
  • agyvérzés
  • psoriasis
  • agytályog, agyhártyagyulladás, fogászati eredetű arcbénulás
  • gyomor és nyombélfekély, Crohn-betegség
  • koraszülés a magzatvíz fertőzése miatt
  • kis súllyal születés

Hogyan történik a fogászati góckutatás?

A folyamat időigényes, mert részletes vizsgálat és diagnózis szükséges, komplex egyénre szabott kezelési javaslattal!

• anamnézis
  • fizikális vizsgálat, azaz a száj, a fogazat és az íny alapos átvizsgálása
  • radiológiai (röntgen) vizsgálat – kis rtg, panoráma rtg, 3D CBCT
  • kiegészítő vizsgálatok – pl. mikrobiológiai vizsgálat

Amenyibben megbizonyosodtunk róla, hogy a gócbetegség hátterében a fog áll, a mielőbbi kezelés megkezdését javasoljuk!

Milyen típusú kezelésekre lehet szükség?

A legfontosabb, hogy a meglévő gyulladásos folyamatokat minél gyorsabban és hatékonyabban kezeljük, megszüntessük.

A problémától függően az alábbi kezelésekre kerülhet sor (ez teljesen egyéni):

• professzionális fogkőeltávolítás, tisztítás
  • parodontológiai (fogágybetegség) kezelés
  • gyökérkezelés
  • foghúzás
  • tömések
  • gyökércsúcs eltávolítás

A rendszeres fogászati kontroll vizsgálattal a még lappangó, panaszt nem okozó góc is időben felfedezhető, kezelhető! Ezzel elkerülhetjük a komolyabb betegségeket, megóvhatjuk egész szervezetünk egészségét!

Mik gócbetegség tünetei?
A tünetek sajnos sok esetben nem a kialakulás helyén okoznak panaszokat, így nehezebben felismerhetőek.
Amennyiben az alábbi területeken érzékel panaszokat, fogászati góc gyanúja merülhet fel:
– kötőhártya gyulladás
– hajhullásgóc - HerbaDENT
– bőrproblémák
– ízületi fájdalmak, gyulladás
– emésztőrendszeri zavarok
– veseelégtelenség
– súlyosabb esetben szív és érrendszeri problémák

A fogászati tünetek esetében figyelmeztető jel lehet a gyulladt fog és az íny.

Mitől alakulhat ki a fogászati góc? Hogyan előzhető meg?

Sok esetben sajnos megállapítható, hogy a rossz szájhigiénia és a fogazat megbetegedéseinek kezeletlensége az egyik legfőbb kiváltó ok! Mint a legtöbb esetben, nagyon fontos a problémák megelőzése. A megfelelő, helyes fogmosási technika elsajátításával megelőzhető a fogazat romlása. Amennyiben bármilyen meglévő fogászati problémánk van, érdemes mihamarabb kezelni, hogy elkerüljük a súlyosabb panaszokat.
Nagyon fontos a rendszeres fogászati szűrővizsgálat! Előfordulhat, hogy egy apróbb szuvasodásról nincsen tudomásunk, mert nem okoz panaszokat, ám ha nem kezeljük időben, később komoly gondokat okozhat.
Az ínygyulladás, a fog és a foggyökér gyulladása is eredményezhet gócbetegséget.
A bölcsességfogak elhelyezkedése miatt sokszor nehezen tisztán tartható ez a terület, így melegágya lehet a gyulladás kialakulásának.

Hogyan diagnosztizáljuk a fogászati gócot?

A góckutatás során több szűrővizsgálatra is elirányíthat minket a háziorvos, a fogorvos az elsők között szerepel.
A fogászati vizsgálat során a száj, a fogazat és az íny alapos átvizsgálására kerül sor, illetve röntgenfelvételt készítünk. A kezelések közül az első a professzionális fogkő eltávolítás, így a teljes fogazat alapos, szakszerű tisztításon esik át.
Ezt követően kezdődhet meg a problémák kezelése fogtömés, indokolt esetben gyökérkezelés formájában. A meglévő gyulladást gyakran szükséges gyógyszer alkalmazásával is kezelni, hogy mielőbb megszüntethetőek legyenek.
Tévhit, hogy a fogászati góc csak a fog kihúzásával szüntethető meg! A szakszerű fogorvosi ellátással a probléma kezelhető, orvosolható. Foghúzásra csak a legvégső esetben kerül sor.

Mit javasol a fogorvos?

Fogazatunk állapota az egész szervezetünkre hatással van. Látogassuk a fogászati rendelőt rendszeresen, így megelőzhetjük a súlyosabb egészségügyi problémákat.