A lágylézer kezelés, azaz más néven a soft lézer kezelés a fogászatban egy innovatív módszer. A fogászati lézer rendkívül előnyös hatása, hogy segítségével akár fájdalommentes kezelések végezhetők, gyulladáscsökkentő, sebgyógyulást elősegítő hatása pedig felgyorsítja a gyógyulási folyamatot.

Lágylézer, azaz soft lézer kezelés a fogászatban (SLT)

lágylézer softlézerA soft lézer, vagyis lágylézer terápia a szájsebészeti és a fogászati eljárások széles körben elterjedt módszere. A lágylézer terápia, amelyet SLT módszernek is neveznek nem helyettesíthető a hagyományos fogászati vagy szájsebészeti kezelésekkel, sem pedig a gyógyszeres terápiával, inkább kiegészíti ezeket, hiszen a legtöbb esetben a betegségek sokkal gyorsabban, sokkal kevesebb kellemetlen tünettel és mellékhatással gyógyulnak.

A lágylézer olyan kis teljesítményű lézer, amely klinikai megfigyelések szerint az élő szövetekben sebgyógyulást serkentő, fájdalomcsillapító és gyulladáscsökkentő hatást fejt ki, tehát alapvető hatása főképp a biostimuláció, vagyis a gyógyulási folyamatok serkentése.

A soft lézer kezelés a fogászat és a szájsebészet területén egyre szélesebb körben alkalmazzák a fogorvosok. A soft lézer kezelés a fogászat szinte bármely területén alkalmazható.  Hatására a betegség sokkal gyorsabban és kevesebb mellékhatással, kellemetlen tünetek nélkül gyógyul. Természetesen a fogászat, szájsebészet kezeléseit és a gyógyszeres terápiát nem helyettesítve, hanem azokat kiegészítve.

Használatával a műtéti beavatkozások után kevesebb a fájdalom, lerövidül a gyógyulás ideje illetve hamarabb lehet a varratokat eltávolítani.  A kísérletek azt mutatják. hogy a károsodott sejtanyagcsere egy vagy több szintjén a lézersugár hatására reparáció játszódik le.

A lágylézer kezelés gyors hámosodást eredményez, segítségével a gyógyulási idő a felére csökken.

Lássuk, milyen hatást eredményez a különböző fogászati kezelések lágylézerrel való kiegészítése:

• A herpesz, az aphta, a krónikus gyulladásos jelenségek, valamint a nem gyógyuló nyálkahártya fekélyek esetében a leggyorsabb eredményeket lézer segítségével lehet elérni;
  • Gyors sebgyógyuláshoz, csontregenerációs folyamatok megindulásához, a gyógyulás gyors szanációjához vezet, ha a parodontitis, a gingivitis, a fogak előtörését, valamint a fogszabályozást kísérő jelenségek esetén a hagyományos vagy lézersebészeti kezeléseket fogászati lézer terápiával is kezeljük;
  • A fájdalomszindrómák között a trigeminus neuralgia, atipusos arcfájdalom, postoperativ, posttraumás fájdalom eseteiben a soft lézer kezelés segít a fájdalom erősségének jelentős csökkenésében;
  • A temporomandibularis ízületi kórképek– arthorosis, artritis okozta panaszok- poszttraumás ízületi fájdalmak, reflektórikus szájzár eseteiben a hagyományos és a fogászati lézerterápiás kezelés a panaszok jelentős mérséklődéséhez vezethet. A reflektórikus szájzár lézersugárral sok esetben azonnal – 2-3 perc alatt – oldható;
  • Dentális eredetű gyulladásokban, periodontitis, gyökérkezeléshez kapcsolódó panaszok, periostitis, lymphadentitis, osteomyelitis, phlegmone eseteiben a gyulladásos jelenségek sokkal gyorsabban gyógyulnak;
  • Nyálmirigybetegségek, asyalia, syaloadenitis, syaloadenosis eseteiben a már ismert és bevált eljárásokat lézerkezelés kúrával egészíthetjük ki, minek következtében sok esetben a nyáltermelés serkentése, a fájdalom és egyéb panaszok mérséklődése tapasztalható;
  • Ha a szájsebészeti csontműtétek (resectio, cystectomia, implantatio, extractio, dentoalveolaris műtétek stb), illetve a csontgyógyulási folyamatok serkentése után azonnal lézerterápiát alkalmazunk a postoperatív oedema és a fájdalom jelentősen csökken. A kezelést tovább alkalmazva a 2-4 napban a hámosodás, a sebgyógyulás felgyorsul, és a varratszedés 2-3 nappal hamarabb elvégezhető, valamint a szövődmények száma jelentősen csökken.

Amint olvashatta a soft lézer kezelés a fogászatban sok esetben felgyorsítja a gyógyulási folyamatot, éppen ezért előszeretettel alkalmazzák a hagyományosan bevált gyógymódok kiegészítésére, esetenként viszont önállóan is alkalmazható. Felhasználás előtt fontos, hogy a lézerterápiát gondos vizsgálat, pontos diagnózis előzze meg.