A gyökérkezelés egy fogászati eljárás, amely akkor válik szükségessé, amikor a fog belsejében található lágy szövet, az ún. pulpa, gyulladt vagy fertőzött. Ez a probléma gyakran erős fájdalommal jár, és ha nem kezelik, akár a fog elvesztéséhez is vezethet.

endodoncia gyökérkezelésMikor szükséges a gyökérkezelés?

A pulpa rendkívül érzékeny és a keringése igen sérülékeny.

A pulpa felépítése az alábbi:

• erek
  • idegek
  • laza rostos kötőszövet
  • dentin képző sejtréteg

A zománc és a dentin nagyon jól elszigeteli a külvilág ingereitől. A szuvasodás már sajnos korai stádiumban lehetővé teszi, hogy a baktériumok anyagcseretermékei beszivárogjanak a pulpába, de káros hatások érhetik a fogbelet kopás, törés, ínyvisszahúzódás miatt szabaddá vált dentin csatornákon keresztül is.

A fogat ért ingerekre bekövetkező változások egy része szubjektív panaszokat nem okoz, a fog funkcióját nem befolyásolja. Ezeket a pulpa néma reakcióinak nevezzük. Általában gyenge, csak rövidebb ideig ható ingerek váltják ki, és fokozzák a pulpa védekező reakcióját.

A gyökérkezelés célja a pulpa üregrendszerének minél alaposabb fertőtlenítése és olyan tömés készítés, amely tartósan megakadályozza a gyökércsúcsi csontterület szájüreg felőli újrafertőződését. A cél eléréséhez el kell távolítani a fertőzött dentinfalat és fertőtlenítővel át kell öblíteni a csatornákat.

Mikor válik szükségessé a gyökérkezelés?gyökérkezelés

Abban az esetben, ha a fog szuvasodása mélyebb, nagyobb felületű vagy már régebb óta halogatjuk a tömést szinte elkerülhetetlen a fogbél gyulladása. A baktériumok eljutnak a gyökerekben található idegekhez. Itt is fontos megemlíteni a prevenciót, hiszen a rendszeres fogászati ellenőrzéssel és az időben elvégzett kezelésekkel ez a folyamat megelőzhető, kezelhető.

A pulpa gyulladásának legjellemzőbb tünetei:

• kezdetben időszakosan fellépő / erős, szűnni nem akaró fájdalom
  • érzékenység hidegre, melegre
  • kellemetlen lehelet
  • gyulladt fog körüli terület duzzanata
  • arc feldagadása
  • hőemelkedés, láz

Ha mégis megtörténik a baj és kialakul a gyulladás, a gyökérkezelés segítségével a folyamat megállítható, kezelhető. Ezzel a beavatkozással elkerülhetjük a fog végleges elvesztését. A gyökérkezeléssel a fog még megmenthető lehet.

A gyökérkezelés halogatásának, elkerülésének következményei, többek között az alábbiak lehetnek:

• a már kialakult szuvasodás, gyulladás mélyebbre is eljuthat, ezzel súlyosabb problémákat okozhat
  • gennyképződés alakulhat ki
  • a meglévő fájdalom fekvő helyzetben, éjjel is erősödhet
  • a gyulladás következtében megemelkedhet a testhő
  • ha a váladék nem ürül ki, az arc feldagadhat
  • a gyulladás olyan mértékben károsíthatja a fogat, hogy az menthetetlenné válik, elkerülhetetlen lesz a fog eltávolítása

A fogbél betegségei

A fogszuvasodás vagy kopás, esetleg fogágybetegség következtében fennálló tartós vagy rendszeresen ismétlődő irritáció hatására kialakulhat fogbélvérbőség. Erre a kórformára a főleg hideginger hatására fellépő fájdalomroham jellemző, amely azonban spontán vagy enyhe fájdalomcsillapító gyógyszer hatására megszűnik, és csak újabb ingerhatásra (étkezés, cukorszopogatás, hideg ital) jelentkezik ismét.

Amennyiben a kór ok nem szűnik meg, gyógykezelésre nem kerül sor, akkor rendszerint kialakul a fogbél rendkívül heves fájdalommal járó gyulladása, a pulpitis (fogbélgyulladás). Ilyen esetben a fájdalomra jellemző a rohamszerű („villámcsapászerű”) fellépés, nagy intenzitás. A fájdalmat ingerhatás mindig kiváltja, de a pulpitises fájdalomroham nyilvánvaló ingerhatás nélkül is kialakulhat.

A fájdalom – egy idő után – ha a folyamat nem előrehaladott, fájdalomcsillapító gyógyszer hatására esetleg valamelyest enyhülhet, de megszűnésre kezelés nélkül csak akkor lehet számítani, ha a folyamat progressziója és a keringési zavar egyre súlyosabbá válása következtében a fogbél elhal.

Ha a gyulladás már a gyökércsatorna fogbélre is kiterjedt és eléri a gyökércsúcsi nyílást, akkor a gyökérhártya is érintetté válik. Ennek következtében megjelenik a fog ráharapási, kopogtatási érzékenysége, amely ha nem kezeik csonthártyagyulladást okozhat.

Azokban a régiókban, ahol a fog körüli csont gyulladása hamar eléri a csonthártyát, a folyamat nyugvópontra is juthat, és ha a védekező mechanizmusok melléktermékei – genny – kiürülhetnek,  folyamat gyakran szubjektíve tünetmentes krónikus gyulladássá alakulhat. Ebben az állapotban a fog hőingerekre már egyáltalán nem reagál, esetleg kopogtatásra érzékeny lehet, de idővel a kopogtatási érzékenysége is megszűnhet.

Dentális góc és a gyökérkezelés

Gócbetegség az egyes szervek vagy szervrendszerek azon megbetegedései, amelyek a szervezet távolabbi pontján kialakult, fertőzéses eredetű, krónikus gyulladásból származtathatók.

A betegséget kiváltó elsődleges gyulladás a góc.

Gócnak nevezzük a szervezetben elhelyezkedő, körülírt, elszigetelt gyulladást, amely helyi tüneteket ritkán okoz. A fertőzött, elhalt pulpájú fogak gyökércsúcson kialakult krónikus gyulladások megfelelhetnek e kritériumoknak, ezért ezeket általában gócbetegségek kiindulópontjának tekintjük és gyökérkezeléssel gyógyítjuk.

Hogyan zajlik a gyökérkezelés?

A gyökérkezelés során a legfontosabb feladat a gyökércsatorna fertőtlenítése és hosszú távon hermetikus lezárása, mely elzárja a szájüreg és az állkapocscsont belseje között kialakuló behatolási kaput.
gyökérkezelés
Az eljárástól azt reméljük, hogy megszűnik a fertőzés, illetve megakadályozza annak tovaterjedését a gyökércsúcs körüli szövetekbe, és egyensúly jön létre a kezelt fog és a szervezet között, amelynek következtében a gyökércsúcs körüli szövetekben megindul a csontregeneráció.

A gyökérkezelés során a fogorvos eltávolítja a szuvasodást, kitisztítja az üreget és a gyökércsatornát, eltávolítja a csatornában található idegeket, ereket.

Az üreg először csak ideiglenesen kerül lezárásra, gyógyszeres tömés alkalmazásával. A panaszok megszűnése után kerülhet sor a végleges tömésre.

A szükséges kezelések száma és a gyógyulás időtartama is esetenként változik. Általánosságban a gyökérkezelés 1-3 alkalmat vesz igénybe. A teljes gyógyulás több hónap is lehet.

A gyökérkezelést minden esetben érzéstelenítésben végezzük. Sok esetben már ez egyfajta megnyugvás a páciensek számára, hiszen az injekció beadását követően megszűnik az addig meglévő fájdalom.

A kezelést követően jelentkező érzékenység, minimális fájdalom a ráharapásra természetes jelenség, amely fájdalomcsillapító alkalmazásával kordában tartható. Nem szabad elfelejteni, hogy a gyulladás megszűnéséhez sajnos idő kell. Néhány esetben egyéb gyógyszerek bevonása – például antibiotikum – is szükséges lehet, ez függ a fog állapotától.

Amennyiben a fájdalom fokozódik, nem enyhül, mindenképpen jelezze a fogorvosának! Ilyen esetben mihamarabb orvoshoz kell fordulni. Gyógyszeres öblítéssel, tisztítással enyhíteni lehet a panaszokat.

Mi történik a gyökérkezelés után?

Mivel a gyökérkezelt fog már nem élő, sérülékenyebb lehet. Sok esetben kiegészítő kezelésként szükséges lehet a fog megerősítése töméssel, betéttel, csappal vagy koronával, ezzel elkerülhetőek lehetnek a törések, repedések.

A gyökérkezelt fog színe megváltozhat – elszürkülhet – mivel nem él. Ezen belsőleg történő fogfehérítéssel javíthatunk.

A kezelt fog funkciójában teljes szerepet tölt be, ha vigyázunk rá, akár életünk végéig is megtartható.

Fontos tudni, hogy a gyökérkezelt fogra ugyanazok a veszélyek leselkednek, mint az élő társaikéra! Kialakulhat a fogkő és a szuvasodás is. Éppen ezért fontos a megfelelő szájhigiénia és a rendszeres fogászati ellenőrzés, szükség esetén a kezelés!

A gyökérkezelt fogat mindenképpen fontos rendszeres fogászati kontroll alatt tartani.

A fogászati kezelések között, talán az egyik legrettegettebb beavatkozásnak számít a gyökérkezelés. Ennek oka az lehet, hogy a páciensek összekötik a fájdalommal.

Azonban a gyökérkezelés az a beavatkozás, ami megmentheti a fogat, megszüntetheti a gyulladást és ez által a fájdalmat.

Amennyiben a fogorvos a gyökérkezelést javasolja, semmiképpen sem szabad halogatni a beavatkozást, hiszen ez akár a fog végleges elvesztésével is járhat.

Gyakori kérdések

Honnan sejtheti, hogy gyökérkezelni kell majd a fogát?

Abban az esetben, ha már inger (pl. hideg, meleg vagy ráharapás) nélkül észlelünk fogfájdalmat, szinte elkerülhetetlen a gyökérkezelés.

Meddig marad meg a gyökérkezelt fog?

A rendszeres fogászati kontroll és a megfelelő ápolás mellett, a gyökérkezelt fog akár élethosszig tartós lehet.

Mennyire fáj a gyökérkezelés?

A gyökérkezelés minden lépése érzéstelenítésben történik, normál esetben nem jár fájdalommal, legfeljebb érzékenységgel.

Miért fájhat a gyökérkezelés?

A gyulladás mértéke negatívan befolyásolhatja az érzéstelenítő hatékonyságát. Az erőteljesen gyulladt szövetek, illetve az idegek nem vagy nagyon nehezen érzésteleníthetőek. Ennek ellenére a fogorvos mindent megtesz, hogy a kezelés a lehető legkevesebb kellemetlenséggel járjon.

Mit jelent az erős fájdalom gyökérkezelés után?

A gyökérkezelés után jelentkező fájdalom sajnos gyakori és természetes jelenség. A kezelés során a fogbél mélyebb szövetei is megtisztításra kerülnek, így maga a kezelés is érzékenyíti az érintett területet. A gyulladás megszűnéséhez is szükség lehet pár napra. A fájdalom a kezelést követő pár napban általában enyhül.

Amennyiben nem tapasztal javulást, vagy rosszabbodik az állapota újabb tisztításra, gyógyszeres öblítésre, vagy akár antibiotikumos kezelésre is szükség lehet.

Mi az a gyökértömés? Miből van?

A gyökérkezelés során kétféle gyökértömést alkalmazunk: ideiglenes gyógyszeres, valamint végleges gyökértömést.

Az ideiglenes gyógyszeres tömés néhány napra kerül behelyezésre, gyulladáscsökkentő gyógyszert tartalmaz, amely kezelés után tovább segíti a fog gyógyulását. Ez a tömés puhább anyagú, így a cseréje is kisebb beavatkozással jár.

A végleges tömés lényege, hogy a gyökértömés résmentesen, a teljes gyökércsatornába kerüljön – egészen a gyökércsúcsig, ezzel elkerülve az újabb fertőződést.