A fogászati kezelések között, talán az egyik legrettegettebb beavatkozásnak számít a gyökérkezelés. Az alábbiakban szeretnénk eloszlatni a félelmeket és felvilágosítást nyújtani, mi is történik valójában, ha gyökérkezelésről beszélünk.

Vajon miért tartunk tőle ennyire?herba_gykfajdadlommentesen

A gyökérkezelés egy időigényesebb beavatkozás. Sok esetben a kezelés is több időt vesz igénybe egy ülésben, illetve több alkalom is szükséges lehet. Régebben az érzéstelenítők kisebb hatékonysággal bírtak, sok esetben elmúlt a hatásuk még a kezelés befejezése előtt, így a páciens fájdalmat élhetett át. A mai orvostudománynak köszönhetően a napjainkban használatos szerek mellett ez a rizikófaktor kiküszöbölhető.

Mikor válik szükségessé a gyökérkezelés?

Abban az esetben, ha a fog szuvasodása mélyebb, nagyobb felületű vagy már régebb óta halogatjuk a tömést szinte elkerülhetetlen a fogbél gyulladása. A baktériumok eljutnak a gyökerekben található idegekhez. Ez a folyamat erős, szűnni nem akaró fájdalommal jár. Itt is fontos megemlíteni a prevenciót, hiszen a rendszeres fogászati ellenőrzéssel és az időben elvégzett kezelésekkel ez a folyamat megelőzhető, kezelhető.

Ha mégis megtörténik a baj és kialakul a gyulladás, a gyökérkezelés segítségével a folyamat megállítható, kezelhető. Ezzel a beavatkozással elkerülhetjük a fog végleges elvesztését.

A gyökérkezelés halogatásának, elkerülésének következményei, többek között az alábbiak lehetnek:

• a már kialakult szuvasodás, gyulladás mélyebbre is eljuthat, ezzel súlyosabb problémákat okozva
  • gennyképződés alakulhat ki
  • a meglévő fájdalom fekvő helyzetben, éjjel is erősödhet
  • a gyulladás következtében megemelkedhet a testhő
  • ha a váladék nem ürül ki, az arc feldagadhat

Ne halogassuk sokáig, bízzunk a fogorvosunk szakértelmében! A túl későn felfedezett, kezeletlen gyulladás esetén sajnos a fog már csak hosszadalmas, bonyolult kezelések árán vagy még így sem menthető meg.

Hogyan zajlik a gyökérkezelés?

A gyökérkezelés során a fogorvos eltávolítja a szuvasodást, kitisztítja az üreget és a gyökércsatornát, eltávolítja a csatornában található idegeket, ereket.

Az üreg először csak ideiglenesen kerül lezárásra, gyógyszeres tömés alkalmazásával. A panaszok megszűnése után kerülhet sor a végleges tömésre.

A szükséges kezelések száma és a gyógyulás időtartama is esetenként változik. Általánosságban a gyökérkezelés 1-3 alkalmat vesz igénybe. A teljes gyógyulás több hónap is lehet.

Fájni fog?

A gyökérkezelést minden esetben érzéstelenítésben végezzük. Sok esetben már ez egy fajta megnyugvás a páciensek számára, hiszen a szúrást követően megszűnik az addig meglévő fájdalom.

Többször volt már rá példa, hogy pácienseink elszenderedtek a kezelés közben!

A kezelést követően jelentkező érzékenység, minimális fájdalom a ráharapásra természetes jelenség, amely fájdalomcsillapító alkalmazásával kordában tartható. Nem szabad elfelejteni, hogy a gyulladás megszűnéséhez sajnos idő kell. Sok esetben egyéb gyógyszerek bevonása (például antibiotikum) is szükséges lehet, ez függ a fog állapotától.

Amennyiben a fájdalom fokozódik, nem enyhül, mindenképpen jelezze a fogorvosának! Ilyen esetben mihamarabb orvoshoz kell fordulni. Gyógyszeres öblítéssel, tisztítással enyhíteni lehet a panaszokat.

Mi történik a gyökérkezelés után?

Mivel a gyökérkezelt fog már nem élő, sérülékenyebb lehet. Sok esetben kiegészítő kezelésként szükséges lehet a fog megerősítése töméssel, betéttel, csappal vagy koronával.

A kezelt fog funkciójában teljes szerepet tölt be, ha vigyázunk rá, akár életünk végéig is megtartható.

Fontos tudni, hogy a gyökérkezelt fogra ugyanazok a veszélyek leselkednek, mint az élő társaikéra! Kialakulhat a fogkő és a szuvasodás is.

Éppen ezért fontos a megfelelő szájhigiénia és a rendszeres fogászati ellenőrzés, szükség esetén a kezelés!

Ne féljünk tehát ettől a beavatkozástól! Amennyiben szükségessé válik, megmenthető vele a fog. A fogpótlás még mindig sokkal hosszadalmasabb, bonyolultabb és nem utolsó sorban költségesebb megoldás.

Ne halogassuk a fogászati látogatást! A legtöbb fogászati probléma megelőzhető!