A fogak felszínén a nyálból, a mikrobiológiai flórából, a táplálékból és minden egyéb szájba kerülő anyagból lerakódások jönnek létre, ami ínygyulladást okoz. A bakteriális plakk elsősorban baktériumokból álló, szívósan tapadó bevonat a fogak, a fogpótlások és a tömések felszínén, ahonnan csak mechanikusan, ledörzsöléssel távolítható el. Kis mennyiségben szabad szemmel alig észlelhető, vastag rétegben sárgás színű. Az egészséges fogágy ellenáll a mikroorganizmusok nemkívánatos károsító hatásának, amíg a „védekezés” tartalékai ki nem merülnek. Az ínnyel érintkező plakkból, a hámtapadáson keresztül kóros anyagok juthatnak a kötőszövetbe, ahol gyulladást váltanak ki.

A gingivitis a dentalis plakk (lepedék) felhalmozódás következtében kifejlődő ínyszéli gyulladás. A dentalis plakk mennyisége és az ínygyulladás mértéke között elég jól kimutatható összefüggés van. Jellemző az ínyszél ödémája, vöröseslilás elszíneződése és vérzékenységi hajlama.

Az ínygyulladás viszafordítható változásokat jelent, ha megszüntetjük az okot, teljes gyógyulás jöhet létre. Amennyiben a gyulladás hosszú ideig fennáll, akkor a gyulladás ráterjed a fogágy mélyebb szöveteire és létrejön az irreverzibilis fogágy pusztulás.

Kezelés gyógynövényekkel

kamillaA fogínygyulladás (gingivitis) kezelésében azoknak a gyógynövényeknek/ növényi készítményeknek van első sorban jelentőségük, amelyek antibakteriális, vérzéscsillapító és összehúzó hatásokkal rendelkeznek, gátolják a fogíny gyulladás kialakulásáért felelős baktériumok fejlődését és enyhítik a fogínygyulladás tüneteit (vérzés, fájdalom stb.).

Rendszeres alkalmazásuk a fogkövek eltávolítása után és a szakszerű fogmosás mellett hatékony eszköze lehet a szájhigiéne fenntartásának és a súlyosabb formájú fogágybetegség megelőzésének.

A szájnyálkahártya-, fogíny- és torokgyulladás talán legjobban bevált és legmegbízhatóbb ellenszerei napjainkban is a különféle gyógynövényekből készült szájöblítő- és gargalizálószerek. E folyadékok a nehezen hozzáférhető zugokba is eljutnak, nedvesen tartják és védik az irritált nyálkahártyákat, serkentik a helyi immunműködést.

Szájöblögető teakeverék:
Kamilla virágzat (orvosi székfű virágzat) 10g
Orvosi zsálya levél 30g (terhesség alatti alkalmazása nem javasolt)
Kakukkfű (kerti) 20g (terhesség alatti alkalmazása nem javasolt)
Fehérmályva levél (orvosi zilíz levél) 20g

Alkalmazás:
2-3 evőkanálnyit véve a keverékből, ¼ liternyi vízzel forrázatot készíteni (15-20 perces áztatással), naponta többször öblögetni.