Meglepő, de a fogágybetegség nem csak az idősebb korosztályt, hanem fiatalabb pácienseket is érintheti. Bizonyos esetekben sok páciens nem is tud a problémáról, csupán az állapotfelmérés során derül ki, hogy a fogágy már nem tartja megfelelően a fogakat. Súlyosabb esetben érezhetően mozgathatóvá válnak egyes fogak vagy fogcsoportok. De mit lehet tenni a betegség ellen és hogy alakul ki?

Miért fontos beszélni a fogágybetegségről?

A fogbetegségek közül a fogágybetegségről szinte alig esik szó, pedig sokkal nehezebb kezelni, mint a fogszuvasodást. A fogágybetegség a felnőttkori fogvesztés leggyakoribb oka.

Tulajdonképpen mi az a fogágybetegség?

A fogágybetegség lényege, hogy a fogak nehezen tisztítható felszínén plakk alakul ki, amelyben a baktériumok megtelepszenek. Ha ezeket nem távolítják el, ínygyulladás jelenik meg, ami a fogak nyaka mentén vérző, kellemetlen leheletet okozó, kissé duzzadt vöröses ínnyel jár, amely nem tapad rá teljesen a fogakra, így egyre csak mélyülő tasakok, a baktériumok melegágyai alakulnak ki. Ha a gyulladás a fog gyökere melletti csontállományig terjed, kialakul a fogágybetegség. Egy idő után a fogak meglazulnak, a gyulladt területen végzett implantáció sikere kétséges lesz, esetleg már csak a foghúzás segít.

Milyen tünetei vannak a fogágybetegségnek?

A tünetek közé sorolandó a hosszabb ideje tartó fogínyvérzés egyes fogak vagy fogcsoportok körül, de akkor is gyanakodhat, ha a fogíny visszahúzódik és megjelenik a fognyak. Emellett árulkodó lehet a fogkő megjelenése is. Fontos azonban kiemelni, hogy előfordulhat az is, hogy a fogágybetegség teljesen tünetmentesen alakul ki.

fogagybetegseg-kezeles-lazerrel

Mi okozhatja a fogágybetegséget?

Alapvetően bakteriális fertőzés állhat a háttérben, azonban van néhány tényező, amelyeknek szintén komoly szerepe van a kialakulásában. Ilyen a dohányzás vagy például a stressz.

Hogy kezelhető a fogágybetegség?

Először is ultrahangos készülékkel eltávolítjuk a fogkövet, simára, fényesre polírozzuk a fogfelszíneket, mivel a sima fogfelszín a fogínygyulladás megszüntetésének alapja. Az ultrahang eltávolítja a fogköveket a fog felszínéről anélkül, hogy a zománcot sértené. Lényeges hozzáfűzni, hogy évente legalább egy professzionális fogtisztítással megelőzhető a fogínygyulladás és a fogágybetegség.
Amennyiben az eset súlyosabbá válik, a beavatkozás részét képezheti az esetlegesen kialakult ínytasakok tisztítása, vagyis a kürettálás, valamint a fogínygyulladás megszüntetésére használt gyógyszeres kezelés.