A gyógynövények a fogak védelme érdekében éppen olyan nagy segítséget nyújtanak, mint számos más területen. Létezik gyógynövény többek között fogínygyulladásra, fogágybetegségek kezelésére, fogszuvasodásra és aftára is.

A fogak védelme gyógynövények segítségével

A gyógynövény készítményekkel, növényi készítményekkel végzett kezelések a megelőzést, a szájhigiéné fenntartását, a már kialakult kórfolyamatok visszafordítását vagy késleltetését, illetve a műtéti utókezelést egyaránt szolgálhatják akár a fogászat szakterületén is.
A gyógynövény kezelések egy része (ecsetelés, ínypakolás és -masszázs, nyugtató hatású illóolajok párologtatása stb.) az orvosi rendelőkben, másik része pedig otthon (öblögetés, ínymasszázs, pakolás, gyógyteatinktúra fogyasztása, műfogsor tisztítása stb.) végezhető.

Gyógynövények fogínygyulladásra

fogínygyulladás

A fogínygyulladás kezelésében azoknak a gyógynövényeknek, növényi készítményeknek van elsősorban jelentőségük, amelyek antibakteriális, vérzéscsillapító és összehúzó hatásokkal rendelkeznek, gátolják a fogínygyulladás kialakulásáért felelős baktériumok fejlődését, és enyhítik a fogínygyulladás tüneteit (vérzés, fájdalom stb.).

Rendszeres alkalmazásuk – a fogkövek eltávolítása után és a szakszerű fogmosás mellett – hatékony eszköze lehet a szájhigiéné fenntartásának és a súlyosabb formájú fogágybetegségek megelőzésének. A gingivitis kezelésére alkalmas fontosabb növényi drogok:

• kamillavirágzat,
  • cickafarkfű,
  • orvosizsálya-levél,
  • csombordfő/borsikafű,
  • kakukkfű,
  • borsmentalevél/illóolaj és mentol,
  • vérehulló fecskefű,
  • fahéjfa kéreg és illóolaj,
  • szegfűszeg és illóolaj,
  • eukaliptusz illóolaj,
  • teafa illóolaj,
  • édesgyökér,
  • mezei zsurló,
  • pásztortáskafű,
  • aloe vera gél stb.

A fogágybetegség gyógynövényei

fogágybetegség

A fogágybetegségek gyógynövényei a probléma kezelésében a fentebb felsorolt drogok mellett tinktúra vagy folyékony kivonat formájában, valamint szájvízként használva, jótékony hatású lehet:

• kasvirág,
  • mirrhatinktúra,
  • fogpaszták alkotórészeként használt margosaolaj,
  • propolisz,
  • körömvirág.

Szájüregi fekélyek, afta kezelése gyógynövényekkel

A szájüregi fekélyek, afták kezelésére: a mirha tinktúra, a propolisz, a margosa olaj és az aloe vera gél mellett az acemannán, a körömvirág, az édesgyökér, a kasvirág és az orvosi zsálya is alkotórésze lehet a különféle géleknek, szájvizeknek és ecsetelőszereknek.

Fogszuvasodás kezelése gyógynövényekkel

fogszuvasodás

A lepedék képződésének és a fogszuvasodás megelőzésének egyik leghatékonyabb növényi szere a zöld tea. A vizsgálatok egyértelműen igazolják a fogászati kezelésekben való hatékony alkalmazhatóságát.

A lepedék képződését és szuvasodást gátló hatások miatt megelőzésre és kialakult fogbetegségek kezelésére többféle készítményben (szájöblögetők, rágógumik stb.) alkalmazzák a zöld tea kivonatokat.

A fogak védelme gyógynövényekkel nagy segítséget nyújt a hétköznapokban. Olyan problémák előzhetők meg és csökkenthetők, oldhatók meg a segítségükkel, melyek könnyen megkeserítik hétköznapi életünket.

Forrás:
Integrál orvoslás  – Komplementer Biológiai Fogászat jegyzet (szerkesztette: Dr. Csiszár Róbert)